Zivatarfront csap le az országra: jégeső, szélvihar és 35 fokos hőség is várható hétfőn

Hétfőn szinte az egész országot heves zivatarok, jégeső és viharos szél sújtja, miközben keleten még 35 fok feletti hőség tombol.

Megújul, bővül és szintet lép idén ősszel a Business Wine elnevezésű borkóstoló és üzletember-találkozó, tudta meg a Mandiner.bor a szervezők keddi sajtótájékoztatóján. A résztvevők üzleti kapcsolatépítésén túl fókuszba kerülnek a fiatal borászok, a Vinagora-borverseny legjobb borai, az alföldi borok, valamint a résztvevők boros oktatása.
Egy ideje már hallani városszerte a Business Wine-rendezvényekről, melyeket elegáns hotelek dísztermeiben tartanak hazai üzletembereknek, valamint multinacionális cégek felsővezetőinek, utóbbit Elit Wine néven. Hat állomás van eddig a szervezők mögött, akik idén ősszel számos újítást hoznak be az eseménysorozatba, tudtuk meg a Pesti Vigadóban tartott keddi sajtótájékoztatójukon, amin Gazdig Gergő, a rendezvény alapítója, egyben a Terroir Consulting borászati tanácsadó cég vezetője beszélt céljaikról. A kulcsszó a networking – egy pohár jó magyar borral a kézben.
A üzlet koccintással kezdődik
Rendezvényeiken kifejezetten a csúcsborok kerülnek terítékre, az egyik fő kiállító Malatinszky Csaba villányi borász. „Legfőbb célunk, hogy a különböző üzleti szektorok képviselői egymásra találjanak, és hasznos partnerkapcsolatokat építsenek ki egymással” – mondja az alapító. „A programokon résztvevők a rendezvényen rengeteg kontaktot szereznek, és másnap kipihenve, azokat szelektálva azokat keresik fel, akikben leginkább látták a potenciális együttműködő fél lehetőségét” – vázolja fel a kapcsolatépítés nem túl bonyolult receptjét Gazdig Gergő.
A Business Wine-rendezvények borászati arculatfelelőse Kuti Vilmos, aki korábban a Mandiner.bor szerzője is volt, majd a lapunknak végzett munkát követően az Európai Unió ösztöndíjasaként az európai agrárpolitikát alakító döntési folyamatokat tanulmányozta, melynek folyamán több alkalmat is kihasznált, hogy magyar borokat mutasson be Brüsszelben, Strasbourgban, Párizsban – sikerrel. Az itt nyert tapasztalatokat használja fel most arra, hogy a rendezvények főként a hazai kkv-szektorból kikerülő vendégkörének figyelmét idén ősztől számos új dologgal kösse le.
Újítanak a repertoáron
Kuti Vilmos elmondása szerint célja az, hogy érdekes és közérthető módon szóljanak a borokkal leginkább még csak ismerkedési fázisban lévő közönségnek. Szerinte ehhez fiatalossá kell tenni a rendezvényt, mégpedig háromféle módon. Az első a fiatal magyar borászokat tömörítő Junibor-egyesülettel történő együttműködés, melynek során juniboros borászok is feltűnnek a kiállítók, előadók között – mint például az etyek-budai borvidéken gazdálkodó Hernyák Tamás, aki a Business Wine szeptember 4-i találkozóján Etyek üzleti-turisztikai lehetőségeiről tart majd előadást.
A második újítás a hazai, nemzetközileg is akkreditált Vinagora-borversenyen kifejezetten jól szereplő borok bemutatása, a harmadik pedig az egyik fővárosi borszakértő-képző iskolával, a CEWI-vel való együttműködés, melynek során a résztvevők némi boros oktatást is kaphatnak a rendezvényeken. Mind a juniboros, mind a CEWI-s együttműködés még tárgyalás alatt áll. Ezeken túl Kuti Vilmos beszélt arról is, hogy nem csak fiatal vállalkozókat, de fiatal borászokat is be szeretnének vonzani kiállítónak, mert ahogy fogalmazott: „misszióértéke van a tehetségkutatásnak”. Esetleges külföldi kóstolókról is szó volt, az elsőt Brüsszelben, az Európai Parlament épületében rendezik. Szintén újdonság, hogy a Duna Borrégióval együttműködésben négy alkalommal összesen tizenhat alföldi borásznak biztosítanak lehetőséget a bemutatkozásra.
Szájon át történő sztereotípia-lebontás
Utóbbiról Dlusztus Imre borszakírótól, az alföldi borok elkötelezett hírvivőjétől megtudtuk, céljuk „a szájon át történő sztereotípia-lebontás”, ugyanis úgy tapasztalják, nem a legelőnyösebb kifejezések jutnak a fogyasztók eszébe az alföldi borok kapcsán. Három fő előítéletet nevezett meg a borszakíró: hogy az alföldi borok sík vidéken teremnek, hogy ezek homoki borok, és hogy a nagy, híres szőlőfajták nem adnak jó bort az alföldi borvidékeken. Dlusztus úgy látja, már maga a megközelítés is rossz, hiszen „a világ bortermelésének 95 százaléka síkvidéki szőlőből származik”, és ha nevén nevezzük a dolgokat, nincs is Magyarországon hegyvidéki bor, hiszen a legmagasabban, 470 méteren fekvő egri Nagy-Eged-dűlő is csak egy domb a földrajzkönyvek fogalmai szerint.
Dlusztus ebben a kontextusban az alföldi borok melletti érvként hozta fel a francia vörösboros bezzegborvidéknek számító Bordeaux tengerszint feletti magasságát – szerinte ennek 130 méteres értéke megegyezik Koch Csaba hajós-bajai borász borotai területeiével. A homoki bor sztereotípiájára rácáfolva megtudtuk: csak egy kis részét alkotja a 23 ezer hektáros termőterülettel rendelkező Alföldnek a „vakolóhomok”, a többi terület vagy barnahomok, vagy kevert talaj vagy éppen zsíros fekete föld, a kerítésen túl, a Vajdaságban pedig darázsköves homokot is találni.
A többi borvidéktől eltérő fajtaválaszték kapcsán Dlusztus azt tanácsolja, fordítsuk meg a kérdést: „az Alföld a hungarikumfajták génbankja” – és lehet, hogy a furmint, a hárslevelű vagy éppen a cabernet sauvignon nem mindenhol ad itt jó bort, ellenben a cserszegi fűszeres, az izsáki sárfehér, az irsai olivér és a kövidinka jól érzi magát az Alföldön, nem beszélve arról, hogy kifejezetten keletje van a világpiacon az alföldiekhez hasonló könnyed, illatos fehér- és rozéboroknak. „Szájon át történő sztereotípia-lebontás, ez az, amit tanácsolok” – ismételte meg a végén Dlusztus Imre.
A következő rendezvényt szeptember 4-én tartják a Vigadóban.